A siMpLe OF Me..

Friday, 9 March 2012

Tips hafalan (cepat masuk dalam kepala otak)


Apabila urat-urat kepala otak tersumbat
maka secara drastiknya kepala jadi mereng.
dan seterusnya segala perbuatan jadi serba tak kena
Mulalah adegan seperti ini terjadi


Namun tak adalah sehebat ini rupanya
masih lagi mengawal dan mengontrol keayuan
Boleh bayangkan tak?
stress secara ayu.
haha.

Kawan-kawan..
entry niw bukan nak bagi tips hafalan
tapi nak mintak tips tu dari korang sebenarnya..
Mana tahu ada yang kena dan serasi dengan kepala otak ni.
boleh lah kongsi-kongsi..
kita kan dah janji.. (bila?)
sharing is caring..

tolong eh?
terima kasih (*_*)



30 Org kOmen siNi:

My Life's Journey said...

salam pekenalan ..hihi .. cutenya entri ni...

walaupun bunyinya dalam stress ..tapi geli hati umi baca .. dear mesti boleh berjaya dlm bidang yang dear ceburi ..chayokkkkkkkkkkk

Tea said...

Nak cepat hafal?

Jadikan lirik utk fav lagu anda...

Cik Retiss said...

tadi dah godek entry ni..tapi x sempat komen..hehe

petua nabi Muhammad S.A.W,untuk senang hafal,rendam kismis dalam air,pastu pagi esok bgun2 terus minum air tu pastu makan kismis tu smpai abis..tpi jgn lupe bace selawat Nabi :)

syafiqakarim said...

jaga makan minum.tgk benda damai2.
hihi.selalu iqa akan hafal jee

Yumida said...

bende hafal2 ni mudah lupa..yg penting harus difahami dulu..baru dpt ingat...
cantik jgk kn stress cara ayu..nk try jgk la..haha

GincoMerahJambu said...

tips hafalan? errr..takde tips dulu pakai tibai je bace buku bnyk2 kali..haha

aleen aiden said...

owh alin xde tips. kene baca banyak kali ulang ulang ulang baru boleh ingat. hu3

biela bell said...

biasanya..hafal..tak pun buat akroname utk stiap isi penting.tak pun buat lagu..sng sikit..

Mia Adriana said...

My Life's Journey : thanks umi.

Tea : mana menghilang ? rindu.

Cik Retiss : tenkiu so muchhhh muahhh. hee

syafiqakarim : ok ika.. tp tak leh bhnti mkn. cne nih? haha

Mia Adriana said...

Yumida : haha try la... msti nmpk cntik.

GincoMerahJambu : hoho.. yelah. tibai pun tibai la.

aleen aiden : bce ulang2 ea? okok. tenkiu.

biela bell : okok. nak try wat cam tu.

HeNRieTTa JoSe said...

hafal? rietta pown xsuka menghafal...tpi rietta klu rumus, rietta suka tulis kecik2...then guna utk 1 sem...automatik akan terhafal dengan sendirinya...

Telor Power said...

assalamualikum

salam kenal,

utk menghafal dgn cepat:

salah 1nya;

selepas waktu asar, baca apa yg kita nak hafal dan diulangi sebanyak 40 kali dan diBACA dgn kuat @ atau nada yg setimpal.

Itu cara budak2 al-hafiz blajar menghafal al-Quran.

ada byk lagi sebenarnya

Telor Power said...

jaga permakanan.

satu cara lagi. Sebelum dan selepas subuh wajib dibaca apa yg kita nak hafal, dgn kuat juga dan berulang2.

semoga ianya membantu dan semoga berjaya menghafal sis

syafiqakarim said...

amboi amboi amboi.kenapa pula
tak bole henti makan?haha.
makan je.tp elak kan lah megi,asam asam,benda yg masam,masin.makan la
yg berkahsiat.study tgh malam best.
pas solat,buka buku.bukan mukabuku ye :p chaiyokkkk

M Fizan said...

dia nak hafal ni ikut orang jugak.. cara masing-masing.. yang penting ada satu doa harian ni.. doa mudah menghafal.. antara maksudnya "ya Allah, aku titipkan apa yang aku telah baca kepada-Mu.. kembalikan bila saja aku perlukan"..

letakkan pengharapan kita kepada Allah yang Maha Kuasa. selepas berusaha, tawakal :))

Mia Adriana said...

@HeNRieTTa JoSe : oh, means buat nota awal2 la.

Mia Adriana said...

@Telor Power : wah ! nanti lepas asar nak try. thanks telor power !

Mia Adriana said...

@Telor Power : baik telor power ! thanks sgt2. ur the best !

Mia Adriana said...

@syafiqakarim : hehe baik ika. mia xmkn bnda2 masam. asam? mmg tak minat. tmbh2 junk food.

Mia Adriana said...

@M Fizan : terima kasih sgt2. sy akn amalkan doa nih !

teha said...

hurmm.. bace doa b4 nk stat hafal tu.. hehe :)

My Life's Journey said...

Chak!!!!!!!!!!!!! mane tuan rumah ni ..tak update entri .. mesti masih cari jalan menangani stress hihi ..chak! gurau je :)

Ujie said...

Tanda dgn highlighter yg warna warni tu..then bygkan ia meresap kat kepala. biasa gitule akak buat.

Then saling soal menyoal dgn geng..ni plg bagus!

Noraim said...

sebelum mulakan belajar baca doa dl. then bila buat nota gunakan pen yg warna warni. otak kita lbh cpt merangsang tgk warna.

cuba la :)

tp bila dah usaha tawakal kepadaNya, insyaAllah blh.

p/s: mia eh yg add sy kat fb?

~SaL IjOu~ said...

amalkan doa penerang hati.n sambil menghafal relate dgn sesuatu~ =)

Mia Adriana said...

@teha : doa apa? heeee.

Mia Adriana said...

@My Life's Journey : nnt mia update. hehe.

Mia Adriana said...

@Ujie : tanda dgn highlight tu mang da biasa buat. hehe

Mia Adriana said...

@Noraim : huhu, da mcm2 warna dah. btw thanks noraim..

Mia Adriana said...

@~SaL IjOu~ : selalunya amek huruf dpn..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...