A siMpLe OF Me..

Sunday, 26 February 2012

Entry dosa.

pemandangan waktu pagi depan rumah aku.


Hari ni awal-awal lagi bijik mata dah segar..
Mahu siap-siap untuk kembali ke sekolah..
Tiket bas ke puduraya pukul 8.50 AM nanti..
Tak mahu kelewatan..
So ini entry untuk santapan anda semasa pemergianku.
ecehhhh..

Entry dosa?
tertanya-tanya?
Bagaimana rupanya?
Apa kandungannya?

Tu gambar kat atas tu salah satu contohnya..
Mustahil la depan rumah aku ada pemandangan macam tu
Rumah aku dalam hutan ke?.
Jadi tu maknanya menipu..
Dah dapat 1 dosa..
Faham?

eh, dia yang tipu kita..letak gambar fake.
Laa.. itu cuma contoh..
Nak bagi senang faham..
huhu.

Contoh lain?
Cuba fikir, kalau kau tulis entry yang berunsurkan maki hamun, 
kemarahan, tak puas hati..
Lepas tu kau publish bagi orang ramai baca..

Orang yang baca ni..
tolong tambah dosa kau sebenarnya..
Sebab diorang pun tolong maki hamun untuk kau..
Atau mendoakan yang tak baik dekat orang yang kau marah dan tak puas hati tu.

Contoh?
Ni contoh yang mungkin orang akan taip pada kotak komen / tak taip pun mungkin cakap dalam hati.
"Milah, kau sabar je lah milah, orang macam tu umur dia pendek,
 biar dia mati cepat, tak sempat bertaubat"
Lagi contoh?
"Ape ke kambing orang tu, kau balas je balik minah,
 lebih bagus kau malukan dia. baru padan muka dia.

Tak pasal-pasal kambing famous.

Mungkin ada seorang dua yang menasihati,
Bagus sangatlah tu..
Tapi yang ikut marah-marah, maki hamun macam kau?
Cuba fikir..

Dah faham?
Pernah tak buat macam tu?
Yut..yut..
lantak korang, berdosalah korang.

Heee gurau je.
Kita manusia tak pernah lari dari kesalahan.
Kena perlu saling menegur.
Jadi bila dah sedar
Segera ambil tindakan.

Bukan tak boleh luah perasaan dalam entry-entry kita..
Tapi dengan ayat dan kata-kata yang lebih bermakna.



20 Org kOmen siNi:

nik rosmawati said...

penah buat entry luahan hati.tetapi selalu dapat comment yg positif dari reader.

Yumida said...

CIK MIA MANIS..ANDA KENA TAG DI SINI:

http://umikasum.blogspot.com/2012/02/segmen-wrfw-walkreviewfollowwin.html

aah..x baik menipu...pic tu membuatkn org jeles menengok nyer

Cik Retiss said...

sedar x sedar je dose dah bertimbun...kan?kan?

RinsyaRyc said...

kambing selalu feymes. ..

sebenarnya x lari dari kesalahan satu benda.
tapi sengaja cari kesalahan orang lain tu keji ... kalau niat nak menegur, luruskan yg bengkok takpe, tpi manusia ada mcm2... ~_~

Noraim said...

adoii terasa pulak sgt entry ni. huhu. sy ade jgk luahkan perasaan tp takde la sampai maki hamun org.

syafiqakarim said...

dulu ada la buat mcm tu.lps tu rs mcm
x cool sgt.skng dah ok,plus yg entry mcm tu da delete.kalau xpuas hati,
pos je 1 dalil.cukup.pandai2 la yg terasa tu sentap bila baca dalil tu.
heeww.

benda mcm ni kdg kita xsedar kan.

kim heeruul said...

sekali je gua penah buat entry yang ada maki2..
gua maki sebab fb gua kene fake.

biela bell said...

betul tu mia..
terima kasih tegur :)

cinta siswi said...

nice sharing dear.. kdg2 kite xsedar yg kite da buat dosa.. :)

#i like this..

H.J said...

cuma perlu check dulu kalau nak buat apa2 perkara :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

maki hamun tu x penah..tp penahlah tulis entri x puas hati dgn orang..sbb kat blog jelah blh luahkan isi hati

Yumida said...

org tua sllu berpesan berfikir dulu sblm berkata..andainya isu tu hot2 ala2 BBQ, tok sah layan ar..

Miss Konspirasi said...

xda pengalaman buat entri camtu..huhhu nak gak mencuba lah nanti hekhek

Liza Razak said...

bahasa ygg baik menunjukkan peribadi yg baik juga

akuamir said...

aik,,awal awal dah musykil pemandangan depan rumah macam dalam hutan amazon,,hha :D

CikAnyss' :O said...

hehehe , ok take note ,,. pendek kata , perlu jaga ;)

sha my heart said...

Alamak, dulu2 selalu buat macam tu. kena ubah balik la ni..

Satu lagi dear, pasal gambar dedah aurat. Kita juga yg akan dipertanggung jwabakan siarkan gamabr yg mendedah aurat tak kira Muslim atau tak. Kenapa kalau bukan Muslim pun kita ditegah membuka auratnya? Kerana kita tak boleh buat jahat (cth siarkan gmbar seksinya, dia yg malu.

teha said...

eh , entry nie selama nie oke x ? takot gak ade yg terase.. hehe

Juliet_iRa~" said...

tulis bia berpada2...:)

y pntg jgn menyinggung org lain..

Si BuDaK KaChAk said...

entri sy cmne??ok tak??riso gk...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...